Κύριο Μενού

Joomla Slide Menu by DART Creations

Επισκέπτες

Έχουμε 149 επισκέπτες συνδεδεμένους

Μέχρι τώρα επισκέψεις...

free counters
Προγράμματα

Πρόγραμμα:«Περιβαλλοντικές διαδρομές στη γη της Φλώρινας»                              

 ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ(ΔΙΗΜΕΡΟ)  

 

(Απευθύνεται σε μαθητές/τριες Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου)                 

  

1η ημέρα: Έναρξη του προγράμματος

 

  • Άφιξη στις εγκαταστάσεις του Κ.Π.Ε., μέχρι ώρα 15:00.
  • Χωρισμός μαθητών και εκπαιδευτικών σε ενιαίες ομάδες.
  • Οι έννοιες: «Περιβάλλον και Φύση» (καταιγισμός ιδεών).
  • Εξοικείωση με βασικούς περιβαλλοντικούς όρους όπως: δασικό οικοσύστημα, τροφική αλυσίδα, αποικοδομητές, βιοτικοί ? αβιοτικοί παράγοντες, προσφορά του δάσους, ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, αιτίες και συνέπειες δασικών πυρκαγιών, ατομική συμβολή και συμπεριφορά στο δάσος. Βιντεοταινία για την παραγωγή και μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Αξία του περιαστικού δάσους (οξυγόνο, επίδραση στο μικροκλίμα της πόλης, αναψυχή, εργασία, βιότοπος.
  • Κίνδυνοι για το περιαστικό δάσος.
  • Εφοδιασμός με υλικά μελέτης του πεδίου.
  • Επίσκεψη στον Α.Η.Σ. Μελίτης ? Ορυχείο Αχλάδας.
  • Άφιξη στο ξενοδοχείο.

 

 

2η ημέρα: Στο περιαστικό δάσος

 

  • Ιστορικά στοιχεία της περιοχής, παρατήρηση του δάσους, προσανατολισμός, ανάγνωση γεωφυσικού χάρτη της περιοχής.
  • Μετρήσεις θερμοκρασίας αέρα, εδάφους, νερού και υγρασίας.
  • Αναγνώριση πανίδας και χλωρίδας.
  • Καταγραφή ανθρώπινων παρεμβάσεων.
  • Παιχνίδι για την κατανόηση της τροφικής αλυσίδας.
  • Προσέγγιση του δάσους με όλες τις αισθήσεις μας.
  • Παρατήρηση καμένης περιοχής.
  • Επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Ελληνιστικής Πόλης.
  • Καλλιτεχνική έκφραση μέσω συλλογής φύλλων και άλλων υλικών από το δάσος.

 

Στο κτίριο του Φ.Ο.Ο.Φ., οι περιβαλλοντικές ομάδες:

συμπληρώνουν φύλλα εργασίας,

παρουσιάζουν τις εργασίες που επεξεργάστηκαν και

συμπληρώνουν έντυπα αξιολόγησης του προγράμματος.

Λήξη του προγράμματος.

 

 

 

 

Πρόγραμμα: " Ταξίδι Στη Χώρα Των Λιμνών  "

Σχέδιο προγράμματος ( ΔΙΗΜΕΡΟ )

 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές/τριες των τελευταίων τάξεων του δημοτικού και όλων των τάξεων γυμνασίου και λυκείου

alt
1η ημέρα

  • Άφιξη των μαθητών/τριών στις εγκαταστάσεις του Κέντρου στη Βεύη Φλώρινας
  • Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες
  • Εξοικείωση των μαθητών με βασικούς περιβαλλοντικούς όρους, όπως : λεκάνη απορροής, οικοσύστημα, υγρότοπος, ευτροφισμός κ.ά.
  • Παρουσίαση του γνωστικού μέρους


2η ημέρα

  • Άφιξη των μαθητών στον Άγιο Γερμανό Πρεσπών.  Επίσκεψη στο Κέντρο Πληροφόρησης Αγίου Γερμανού του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πρεσπών. Εφοδιασμός με υλικά μελέτης πεδίου, ατομικά και ομαδικά.
  • Στάση και ενημέρωση στο θυρόφραγμα στη θέση Κούλα, στο σημείο που ενώνονται οι δύο λίμνες. Μέτρηση στάθμης του νερού.
  • Μικρή διαδρομή πεζοπορίας στο λόφο Κρίνα.  Παρατήρηση της λεκάνης απορροής, καταγραφή των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και των συνεπειών τους στο λιμναίο σύστημα (αλληλεπίδραση λίμνης-ανθρώπων).   Παρατήρηση χλωρίδας και ορνιθοπανίδας. Παρατήρηση πουλιών με κιάλια και τηλεσκόπια στη μεγαλύτερη αποικία αναπαραγωγής αργυροπελεκάνων στον κόσμο!
  • Περιήγηση μέσω πεζογέφυρας  στο νησάκι του Αγίου Αχιλλείου. Επίσκεψη σε βυζαντινά μνημεία (Βασιλική Αγίου Αχιλλείου).
  • Ξενάγηση στο Θεματικό Κέντρο Πύλης  Πρεσπών του Φορέα Διαχείρισης, με θέα τη Μικρή Πρέσπα.  
  • Εργασία δίπλα στη λίμνη: Παρατήρηση παρόχθιας βλάστησης. Μέτρηση θερμοκρασίας νερού και εδάφους. Καταγραφή του βαθμού ρύπανσης των λιμνών με τη βοήθεια βιοδεικτών και φυσικοχημικών τεστ.

Ολοκλήρωση του προγράμματος  με επιλογή ασκήσεων και δραστηριοτήτων από το τετράδιο εργασιών,  συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και εντυπώσεων και  συμπλήρωση του εντύπου αξιολόγησης του προγράμματος.

 

Πρόγραμμα: " Το Σχολείο Πάει Λίμνες ''

 

 

Σχέδιο προγράμματος ( Μονοήμερο )

 

Η ιδιαιτερότητα της περιοχής με την παρουσία έξι φυσικών λιμνών, υπήρξε η αφορμή που μάς οδήγησε στην ανάπτυξη του προγράμματος.

 

Σχέδιο προγράμματος

Απευθύνεται σε μαθητές/τριες των τελευταίων τάξεων δημοτικού και όλων των τάξεων γυμνασίου και λυκείου.
 

alt

 

Έναρξη του προγράμματος

  • Άφιξη των μαθητών στο χώρο παρουσίασης του προγράμματος στο Θεματικό Κέντρο Πύλης Πρεσπών του Φορέα Διαχείρισης.
  • Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες.
  • Εξοικείωση των μαθητών με βασικούς περιβαλλοντικούς όρους, όπως: λεκάνη απορροής, υγρότοπος, οικοσύστημα, ευτροφισμός κ.ά..
  • Παρουσίαση του γνωστικού μέρους.
  • Εφοδιασμός με υλικά μελέτης πεδίου, ατομικά και ομαδικά.

 

Αναχώρηση για την εργασία πεδίου
Στις όχθες της λίμνης Μικρής Πρέσπας, οι μαθητικές ομάδες καθοδηγούμενες από τους εκπαιδευτικούς του Κέντρου και χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα όργανα μετρούν τις θερμοκρασίες νερού και εδάφους καθώς και τη στάθμη της λίμνης, ενώ με τη βοήθεια βιοδεικτών και φυσικοχημικών τεστ καταγράφουν το βαθμό ρύπανσης της λίμνης.

Στη συνέχεια στο λόφο Κρίνα οι μαθητές  κάνουν παρατήρηση πουλιών με κιάλια και τηλεσκόπια στη μεγαλύτερη αποικία αναπαραγωγής αργυροπελεκάνων στον κόσμο!

Μελετάνε την ορνιθοπανίδα της περιοχής, την πλούσια χλωρίδα & πανίδα, συζητούν  για τη λεκάνη απορροής, και καταγράφουν ανθρώπινες παρεμβάσεις ενώ προσπαθούν να εντοπίσουν την προέλευση αυτών των παρεμβάσεων και τις συνέπειές τους στο λιμναίο σύστημα.

Τελευταίος σταθμός η περιοχή της Κούλας, όπου οι μαθητές αντιλαμβάνονται αισθητηριακά το χώρο μέσα από βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδια αισθήσεων. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με επιλογή ασκήσεων και δραστηριοτήτων από το τετράδιο εργασιών. Ακολουθεί συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και εντυπώσεων και συμπλήρωση του εντύπου αξιολόγησης του προγράμματος.

 

 

Πρόγραμμα: " νερό...με γεύση! ''

(αφορά μαθητές και μαθήτριες Δημοτικών Σχολείων)

Στάδια υλοποίησης του προγράμματος

 

 

8:30 π.μ. Έναρξη του προγράμματος

  • Άφιξη της μαθητικής ομάδας στις εγκαταστάσεις του Κέντρου
  • Υποδοχή και ξενάγηση στους χώρους του.alt
  • Ενημέρωση των μαθητών για τη γεωγραφική θέση του ΚΠΕ και της περιοχής διεξαγωγής του προγράμματος με τη βοήθεια χαρτών σε διαφάνειες και slides. Εξοικείωση των μαθητών με βασικούς περιβαλλοντικούς όρους όπως: περιβάλλον, υγρότοπος, πόροι, διοξείδιο του άνθρακα κ.λ.π.
  • Παρουσίαση του γνωστικού μέρους με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας.
  • Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και εφοδιασμός τους με καρτελάκια που απεικονίζουν το όνομα της ομάδας τους.
  • Εφοδιασμός με υλικά μελέτης του πεδίου, ατομικά και ομαδικά (ντοσιέ, σημειωματάρια, χάρτες, φύλλα εργασίας, μολύβια, θερμόμετρα, μετροταινίες, κλείδες χλωρίδας και πανίδας, κινητό εργαστήριο, πυξίδα κ.λ.π.).
  • Εργασία στους χώρους του κέντρου χρησιμοποιώντας χάρτες, μακέτες κ.λ.π.
  • Συγκέντρωση των μαθητών, διανομή κολατσιού.

 

10:45 π.μ. Αναχώρηση από το Κέντρο για την εργασία πεδίου

 

11:00 π.μ. Στάση σε πηγάδι ξινού νερού.

Παρατήρηση - αναγνώριση ? γευσιγνωσία του ξινού νερού.

11.45 π.μ. Στις όχθες του ποταμού

Οι μαθητικές ομάδες καθοδηγούμενες από τους εκπαιδευτικούς του Κέντρου προσανατολίζονται στο χώρο μέσω πυξίδας, παρατηρούν τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής, καταγράφουν ανθρώπινες παρεμβάσεις, αντιλαμβάνονται αισθητηριακά το χώρο, μετρούν τις θερμοκρασίες νερού ? εδάφους, την παροχή του ποταμού, το pH. Με τη βοήθεια βιοδεικτών και φυσικο-χημικών παραμέτρων αξιολογούν την ποιότητα του νερού.

13:30 μ.μ. Επιστροφή στο Κέντρο

Οι ομάδες μαθητών συμμετέχουν σε διάφορα περιβαλλοντικά παιχνίδια (παιχνίδι ρόλων, παζλ, ακροστιχίδες, σταυρόλεξα κ.λπ.).

Παρουσιάζουν τις εργασίες που επεξεργάστηκαν.

Συμπληρώνουν το έντυπο αξιολόγησης του προγράμματος.

14:30 μ.μ. Λήξη του προγράμματος. Αναχώρηση των μαθητών.

 

 

 

Πρόγραμμα: '' Οι διαδρομές του νερού στη λεκάνη της Πελαγονίας "

(Απευθύνεται σε μαθητές/τριες Γυμνασίου και Λυκείου)

Στάδια υλοποίησης του προγράμματος

 

 

8:30 π.μ. Έναρξη του προγράμματος

  • Άφιξη της μαθητικής ομάδας στις εγκαταστάσεις του Κέντρου 
  • Υποδοχή και ξενάγηση στους χώρους του .
  • Ενημέρωση των μαθητών για τη γεωγραφική θέση του ΚΠΕ και της περιοχής διεξαγωγής του προγράμματος με τη βοήθεια χαρτών σε διαφάνειες και slides.
  • Εξοικείωση των μαθητών με βασικούς περιβαλλοντικούς όρους όπως: περιβάλλον, λεκάνη απορροής, κέντρα διαφυγής νερού, υγρότοπος, πόροι, διοξείδιο του άνθρακα κ.λ.π.
  • Παρουσίαση του γνωστικού μέρους με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας.
  • Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και εφοδιασμός τους με καρτελάκια που απεικονίζουν το όνομα της ομάδας τους.
  • Εφοδιασμός με υλικά μελέτης του πεδίου, ατομικά και ομαδικά (ντοσιέ, σημειωματάρια, χάρτες, φύλλα εργασίας, μολύβια, θερμόμετρα, μετροταινίες, κλείδες χλωρίδας και πανίδας, κινητό εργαστήριο κ.λ.π.).
  • Εργασία στους χώρους του κέντρου χρησιμοποιώντας χάρτες, προσομοιωτικές κατασκευές κ.λ.π.
  • Συγκέντρωση των μαθητών, διανομή κολατσιού.

 

10:45 π.μ. Αναχώρηση από το Κέντρο για την εργασία πεδίου

 

11:00 π.μ. Πρώτη στάση στο λόφο της Βεύης

Παρατήρηση της λεκάνης απορροής. Προσανατολισμός με πυξίδα. Αναγνώριση της γεωγραφικής θέσης. Ιστορικά στοιχεία της περιοχής από τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ.

11:30 π.μ. Δεύτερη στάση σε πηγάδια Β.Δ. του Παπαγιάννη

Παρατήρηση του πηγαδιού. Γευσιγνωσία του ξινού νερού.

 

11.45 π.μ. Στις όχθες του ποταμού

Οι μαθητικές ομάδες καθοδηγούμενες από τους εκπαιδευτικούς του Κέντρου ακολουθούν η κάθε μια ένα ξεχωριστό μονοπάτι και παρατηρούν την χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής, καταγράφουν ανθρώπινες παρεμβάσεις, αντιλαμβάνονται αισθητηριακά το χώρο, μετρούν τις θερμοκρασίες νερού ? εδάφους, την παροχή του ποταμού, το pH. Με τη βοήθεια βιοδεικτών και φυσικο-χημικών τεστ καταγράφουν το βαθμό ρύπανσης του ποταμού και προσπαθούν να εντοπίσουν την προέλευση των ανθρωπίνων παρεμβάσεων στη λεκάνη απορροής καθώς και τις συνέπειες αυτών στο ποτάμιο σύστημα.

13:30 μ.μ. Επιστροφή στο Κέντρο

Οι ομάδες μαθητών συμμετέχουν σε διάφορα περιβαλλοντικά παιχνίδια (παιχνίδι ρόλων, παζλ, ακροστιχίδες, σταυρόλεξα κ.λπ.).

Παρουσιάζουν τις εργασίες που επεξεργάστηκαν.

Συμπληρώνουν το έντυπο αξιολόγησης του προγράμματος.

14:30 μ.μ. Λήξη του προγράμματος. Αναχώρηση των μαθητών

 

Πρόγραμμα: '' άνθρακες...ο θησαυρός! ''

(αφορά μαθητές/τριες Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου και Λυκείου)

Στάδια υλοποίησης του προγράμματος

 

 

8:30 π.μ. Έναρξη του προγράμματος

  • Άφιξη της μαθητικής ομάδας στις εγκαταστάσεις του Κέντρου
  • Υποδοχή και ξενάγηση στους χώρους του .
  • Ενημέρωση των μαθητών για τη γεωγραφική θέση του ΚΠΕ και της περιοχής διεξαγωγής του προγράμματος με τη βοήθεια χαρτών σε διαφάνειες.
  • Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και εφοδιασμός τους με καρτελάκια που απεικονίζουν το όνομα της ομάδας τους.

 

  • Παρουσίαση του γνωστικού μέρους με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας.
  • Εργασία στους χώρους του κέντρου χρησιμοποιώντας χάρτες, μακέτες κ.λπ.
  • Εφοδιασμός με υλικά μελέτης του πεδίου, ατομικά και ομαδικά (ντοσιέ, σημειωματάρια, χάρτες, φύλλα εργασίας, μολύβια, θερμόμετρα, μετροταινίες, κινητό εργαστήριο, πυξίδα, κιάλια κ.λπ.).
  • Συγκέντρωση των μαθητών, διανομή κολατσιού.

 

10:45 π.μ. Αναχώρηση από το Κέντρο για την εργασία πεδίου

 

11:00 π.μ. 1η στάση στο ορυχείο Αχλάδας

Παρατήρηση του ορυχείου και της διαδικασίας εξόρυξης του λιγνίτη. Αναγνώριση της γεωγραφικής θέσης. Ιστορικά στοιχεία της περιοχής από τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ.

12:00 π.μ. 2η στάση στον ΑΗΣ

Οι μαθητικές ομάδες καθοδηγούμενες από τους εκπαιδευτικούς του Κέντρου επισκέπτονται τον ΑΗΣ Μελίτης. Επίσκεψη στην «αυλή» εναπόθεσης του λιγνίτη και παρατήρηση μέρους της διαδικασίας της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

13:00 μ.μ. Επιστροφή στο Κέντρο

Οι ομάδες μαθητών συμμετέχουν σε διάφορα περιβαλλοντικά παιχνίδια (παιχνίδι ρόλων, παζλ, ακροστιχίδες, σταυρόλεξα κ.λπ.).

Παρουσιάζουν τις εργασίες που επεξεργάστηκαν.

Συμπληρώνουν το έντυπο αξιολόγησης του προγράμματος.

 

14:30 μ.μ. Λήξη του προγράμματος. Αναχώρηση των μαθητών.

 

Πρόγραμμα: " ταξίδι στην ενδοχώρα των λιγνιτορυχείων "

 

 

 

 

 

 

 


Σήμα Κ.Π.Ε.

Σχέδιο Προγράμματος

 

«ταξίδι στην ενδοχώρα των λιγνιτορυχείων»

 

(διήμερο)

 

(αφορά μαθητές/τριες Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου και Λυκείου)

 

 

(1η ημέρα)

5.00μ.μ. Έναρξη του προγράμματος

  • Υποδοχή-ενημέρωση των μαθητών για τη γεωγραφική θέση του ΚΠΕ και της περιοχής διεξαγωγής του προγράμματος με τη βοήθεια χαρτών σε διαφάνειες.
  • Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και εφοδιασμός τους με καρτελάκια που απεικονίζουν το όνομα της ομάδας τους.
  • Παιχνίδι του χαμένου θησαυρού-οικολογικό αποτύπωμα.
  • Παρουσίαση του γνωστικού μέρους με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας. (Χαρακτηριστικά, ιδιότητες του λιγνίτη).

6.30 μ.μ Διάλειμμα (σάντουιτς και χυμός)

6.45μ.μ.-9.00 μ.μ.

  • Είδη γαιανθράκων.
  • Ημερολόγιο της Γης ? Γεωλογικός χρόνος
  • Σχηματισμός γαιανθράκων
  • Προσομοίωση παρασκευής λιγνίτη
  • Σχολιασμός άρθρων σχετικά με περιβαλλοντικά προβλήματα (κυρίως ατμοσφαιρική ρύπανση) 
  • Παιχνίδι ρόλων (θέμα: Δίλημμα για νέα λιγνιτική μονάδα ΑΗΣ στην περιοχή μας) 

 

 

(2η ημέρα)

8:30 π.μ. Έναρξη του προγράμματος

  • Επιπτώσεις από την καύση γαιανθράκων
  • (καταγραφή εντυπώσεων που σχετίζονται με ορυχείο και λιγνίτες
  • Φαινόμενο θερμοκηπίου - όξινη βροχή
  • Το καλάθι της Γης

(Ανανεώσιμοι και μη ανανεώσιμοι πόροι)

  • Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

(Παρουσίαση με ανάλογο εποπτικό υλικό)

10.30: π.μ Διάλειμμα (σάντουιτς και χυμός)

11.00: π.μ Αναχώρηση για το πεδίο

 

1η   στάση στο ορυχείο Αχλάδας ή Κλειδίου

(με συνοδεία υπευθύνου ορυχείου)

  • Αναγνώριση της γεωγραφικής θέσης.  Ιστορικά στοιχεία της περιοχής από τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ.
  • Παρατήρηση του ορυχείου και της διαδικασίας της επιφανειακής εξόρυξης του λιγνίτη.
  • Διαστρωμάτωση, αλλαγή τοπίου, ηχορύπανση, έμφαση στην αποκατάσταση του τοπίου.

Συμπλήρωση φύλλων  εργασίας

2η στάση στην «αυλή» του λιγνίτη

  • Παρατήρηση του χώρου απόθεσης του λιγνίτη και ταινιόδρομων

3η στάση στον ΑΗΣ Μελιτης

  • Οι μαθητικές ομάδες καθοδηγούμενες από τους εκπαιδευτικούς του Κέντρου και υπευθύνου της μονάδας επισκέπτονται τον ΑΗΣ Μελίτης.

Παρατήρηση της διαδικασίας της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

13:00 μ.μ. Επιστροφή στο Κέντρο

  • Διατύπωση προτάσεων ? φύλλα εργασίας
  • Οι ομάδες μαθητών συμμετέχουν σε διάφορα περιβαλλοντικά παιχνίδια Παρουσιάζουν τις εργασίες που επεξεργάστηκαν.
  • Συμπληρώνουν το έντυπο αξιολόγησης του προγράμματος.

14:30 μ.μ. Λήξη του προγράμματος. Αναχώρηση των μαθητών.

 

 

IMG_5906

Τα προγράμματα του Κέντρου μας έχουν ως στόχο:
 

την προστασία, τη διατήρηση, την αξιοποίηση και την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του τόπου  μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

Πολυμέσα

Σήμερα είναι

Κυριακή, 17/12/2017

Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων

  • An Image Slideshow